NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijn Amersfoort-Wageningen

NEDERLAND – NS wil weer meebieden op het regionale spoorvervoer.
Na het gesjoemel bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg, hield het staatsbedrijf zich de laatste jaren op aandringen van Den Haag buiten de strijd om de exploitatie van regionale spoorlijnen, maar daaraan komt nu een eind.

Door: Marcel van Lieshout Dion Mebius

President-directeur Roger van Boxtel kondigt in een interview in de Volkskrant aan dat NS ‘absoluut’ weer in de race is om het spoornetwerk uit te breiden met regionaal vervoer. Van Boxtel heeft al een rondgang gemaakt langs provinciale bestuurders om aan te geven dat NS interesse heeft om op lijnen te gaan rijden die nu nog in handen zijn van buitenlandse concurrenten als Arriva en Syntus.

NS heeft al het oog laten vallen op trajecten als Dordrecht-Geldermalsen en Amersfoort-Wageningen, die respectievelijk in 2018 en 2021 vrijkomen. Van Boxtel: ‘Ik heb overal interesse in. We hebben de laatste jaren gigantisch veel nieuwe Sprinters gekocht. Die kunnen we inzetten op kortere trajecten.’

Bij de aanbesteding van het Limburgse openbaar vervoer speelde een directeur van vervoersbedrijf Veolia, dat toen de concessie bezat, vertrouwelijke informatie door aan een dochterbedrijf van NS. Die onregelmatigheden leidden tot een strafzaak tegen NS en een boete van 41 miljoen euro wegens overtreding van mededingingsregels. Bovendien wilde de toenmalige minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, dat NS zich niet meer zou richten op de exploitatie van regionale spoorlijnen.

Dat vervoerders als Arriva klagen dat de NS al wordt bevoordeeld, laat Van Boxtel koud

Het spoorbedrijf bood vorig jaar niet mee op de lijn Groningen-Leeuwarden omdat de Staat dat had ontraden. Ook vanuit de Tweede Kamer klonk bij herhaling de roep dat NS eerst maar eens orde op zaken moest stellen op het hoofdrailnet en de hsl. Nu NS betere prestaties kan overleggen en het nieuwe kabinet meebieden op regionale concessies toestaat, wil Van Boxtel geen tijd verspelen.

Marktwerking houdt NS ‘scherp’, zegt Van Boxtel, maar hij ziet niet in waarom alleen buitenlandse concurrenten hun aandeel in de spoormarkt mogen vergroten. ‘NS presteert al op wereldniveau. Waarom zouden we het spoorwegennet verder opknippen?’ Dat vervoerders als Arriva klagen dat de NS al wordt bevoordeeld met de onderhandse gunning van het hoofdrailnet en de hsl (en dat die ‘oneerlijke concurrentie’ toeneemt als het staatsbedrijf weer de regio intrekt) laat Van Boxtel koud.

Oud-politicus Van Boxtel, eind 2015 in dienst gekomen bij NS als opvolger van de weggestuurde Timo Huges, verlengde dit jaar zijn contract bij het spoorbedrijf tot medio 2019. In het interview met deze krant bevestigt hij dat hij niet in de running is voor het burgemeesterschap in Amsterdam, de stad waar zijn partij D66 de grootste is. ‘Het was ooit echt mijn droombaan. Een keer probeerde ik het, in 2010. Toen nam ik het op tegen mijn goede maatje Eberhard (van der Laan, red.) en redde ik het niet.’

Bron: De Volkskrant

Related posts

1 comments

Geef een reactie

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.