Regio Foodvalley: samenwerken aan een verbeterde mobiliteit

Zowel het bedrijfsleven, de gemeenten als de provincie Gelderland komen samen om te werken aan een verbeterde mobiliteit binnen én een verbeterde bereikbaarheid van de regio Foodvalley.

Regio Foodvalley – Zowel het bedrijfsleven, de gemeenten als de provincie Gelderland komen samen om te werken aan een verbeterde mobiliteit binnen én een verbeterde bereikbaarheid van de regio Foodvalley.
Foodvalley bestaat uit de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen, waar samengewerkt wordt aan een innovatieve voedselindustrie.

Wageningen neemt de leiding om ook verder te investeren in een innovatieve mobiliteit. Op donderdag 14 maart was er de kick-off van het Mobiliteitsconvenant Wageningen dat in juni getekend moet worden door de werkgroep die overheden en bedrijven verenigt. Welke plannen zitten er allemaal in de pijplijn?

Nieuwe wegen zijn geen oplossing, slimme samenwerking wel
Conny Bieze, mobiliteitsgedeputeerde van de provincie Gelderland, stelt dat er al een ruimtegebrek is in de stedelijke gebieden, waardoor meer wegen aanleggen dus geen oplossing biedt. Bovendien zorgen nieuwe wegen vaak voor aantrekkingskracht, dus uiteindelijk voor meer verkeer én dus meer mobiliteitsproblemen. Daarentegen moet de huidige infrastructuur beter benut worden en kunnen de gemeenten wel investeren in bijvoorbeeld fietspaden, fietsstallingen of goed uitgeruste bushaltes. De betere invulling van de huidige wegen moet overigens gebeuren in samenwerking met de bedrijven en grote onderwijsinstellingen in onze regio, iets wat Bieze stimuleert. Beide werkgeversgroepen kunnen immers zelf ook iets doen om de verzadiging van het wegennet tegen te gaan, bijvoorbeeld door hun wagenpark slim te gaan beheren. Er zijn tegenwoordig al tracking-apps op de markt die een werkgever toestaan om de exacte bewegingen van een voertuig te gaan uitmeten, zoals van Verizon Connect. Zo kan dan gezien worden welke verplaatsingen overbodig zijn, of welke verplaatsingen gebundeld kunnen worden. Natuurlijk zijn klassieke oplossingen zoals het stimuleren van carpooling, inzetten op de fiets voor korte verplaatsingen of het gebruik van het openbaar vervoer ook nog aan de orde. Daarom wordt er ook gepleit voor een snelle implementatie van de geplande directe snelle busverbinding tussen Arnhem Centraal en de Universiteit Wageningen, de zogenaamde Rijnlijn, en op andere lijnen meer bussen te laten rijden.

Innovatie verloopt niet altijd van een leien dakje
Grensoverschrijdende samenwerking is er dus niet enkel door middel van de samenwerking tussen de provinciale overheden en de bedrijfswereld, maar ook door innovatieve projecten waarbij letterlijk de grens overgegaan wordt, zoals bijvoorbeeld samenwerkingen met Duitse deelstaten. Daarbij werd in het verleden al geëxperimenteerd, drie jaar geleden werden twee ecologische zelfrijdende busjes gepresenteerd, de zogenaamde WEpods, die zouden gaan rijden tussen het station Ede-Wageningen en de campus Wageningen UR. Maar in 2017 stopte de provincie met investeren in het project, omdat het lastiger bleek dan verwacht om op de openbare weg te rijden. De ritten bleven daarom beperkt tot de campus. Maar nu is het project nieuw leven ingeblazen: de busjes zullen – met Europees geld – verder getest worden op de luchthaven van Weezevlak, over de grens in het Duitse Noordrijn-Westfalen. Nadien komen ze wel terug naar onze regio, om de kortere afstand tussen het station en het ROC in Ede te gaan afleggen.

Wordt dus snel vervolgd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.